Om eerst even een paar misvattingen uit de weg te ruimen…..

• Een diëtist vertelt je wat je wel en niet mag eten; dat je heel weinig mag. Dit is allang achterhaald. Vaak komt het erop neer dat men meer moet eten, maar dan anders.
  • Over het algemeen denken mensen gauw dat zij gezond eten. Echter, pas na een bezoek bij de diëtist komen zij erachter wat gezond eten inhoudt.
  • Afvallen wordt geassocieerd met weinig / minder eten. Indien er minder wordt gegeten dan de dagelijkse energiebehoefte bestaat de kans dat men essentiële voedingsstoffen mist en ondervoed raakt. Ook kan het metabolisme (de stofwisseling) in de war raken, waardoor afvallen juist moeilijker wordt.
  • Bij een diëtist kom je alleen om af te vallen. Helaas denkt men meteen aan afvallen bij het horen van het woord “diëtist”. De meeste mensen die bij een diëtist komen zijn vaak (heel) ziek of chronisch ziek en vaker ondervoed. De kans is heel groot dat iemand die aan obesitas lijdt ook ondervoed is.

Advies:

Als u twijfelt of uw voedingspatroon voldoet aan de richtlijnen goede voeding dan kunt u altijd een (éénmalige) afspraak maken voor een voedingscheck. Er is een verschil tussen dieetadvies en voedingsadvies. Dieetadvies wordt gegeven aan mensen die lijden aan een ziekte / aandoening en wanneer er sprake is van voeding op maat (bijvoorbeeld eiwitbeperkt dieet bij ernstige nierschade). Voedingsadvies is algemeen en bestemd voor groepen of individuen zonder een ziekte / aandoening.

U kunt bij mij terecht met vragen over of voor begeleiding bij de onderstaande aandoeningen:

Cardiovasculaire aandoeningen
COPD / Astma
Decubitus / slechte wondgenezing
Diabetes mellitus / Koolhydraatarm dieet
Eetstoornissen
Glutenallergie / Tarwe-allergie
Hart- en vaatziekten
Hoge bloeddruk
Hoog cholesterol- en of triglyceridengehalte
Lactose-intolerantie
Maag- darm- en leverklachten (reflux/zuurbranden, opgeblazen gevoel, buikkrampen, winderigheid, leververvetting)
Neurologische problemen (slikklachten)
Obesitas / overgewicht / Bariatrische (metabole) chirurgie
Ondergewicht / ondervoeding
Oncologische aandoeningen
Operaties aan mond, kaak, keel, maag en darmen
Overgangsklachten
PCOS (Polycysteus Ovarium Syndroom)
Prikkelbaar Darmsyndroom (PDS) / FODMAP-dieet
Psychiatrische aandoeningen (overgewicht en interactie met antipsychotica of medicatiegebruik)
Radiotherapie / Bestraling (volwaardige voeding, weerstand en conditie van de huid)
Reumatische aandoeningen
Stoelgangsklachten (obstipatie, diarree, PDS)
Verminderde nierfunctie (ook nieraandoeningen bijv. nierstenen)
Vitaminen- en mineralendeficiënties (bijv. ijzergebrek, vit. B12 en vit. D tekort, etc.)

Post-COVID herstelzorg: dieetbegeleiding bij corona herstelzorg wordt door de zorgverzekeraar vergoed indien u in een revalidatie traject zit, bijvoorbeeld bij de fysiotherapeut of ergotherapeut.

U kunt ook bij de diëtist terecht in de volgende situaties:

Voedingsadvies aan huis, indien er een huisbezoek is gewenst
Voedingsadvies voor en tijdens de zwangerschap en tijdens de lactatieperiode
Voedingsadvies voor ouderen die zelfstandig wonen, maar voor ouderen die in een zorginstelling wonen
Voedingsadvies voor kinderen met over- of ondergewicht (ook bij eetproblemen)
Voedingsadvies (voedingscheck) voor veganisten en vegetariërs
Voedingsvoorlichting aan groepen of werknemers (voor bedrijven)
Voedings- en smaaklessen op scholen en BSO